Hoe een kleine ondernemer meer dan 100.000 Facebook-fans kreeg | bureauberber.nl

Hoe een kleine ondernemer meer dan 100.000 Facebook-fans kreeg

Content in de praktijk

We gaan even terug naar mei 2013. Ik interviewde Diederik Broekhuizen over hoe kleine ondernemers social media succesvol inzetten. Hij noemde onder andere Schorem Haarsnijder en Barbier.  Diederik was vooral enthousiast over hoe hun Facebookpagina speelt met beeld. Zo zie je foto’s van een kapsel voor én na een opvallende knipbeurt en de sfeer van de zaak komt heel goed over via het beeld en de teksten.

We wisten toen niet dat dit nog maar het tipje van de sluier was. Want in een van de reactiesvraagt Jantine zich af waarom de meeste likes afkomstig zijn uit Bangkok. Zouden deze fans gekocht zijn?

“[…] Een kleine kanttekening bij je stuk, de Facebook pagina van Schorem doet zijn naam eer aan. Neem maar eens een kijkje bij hun likes. Hier zie je dat de meeste fans uit Bangkok komen. 😉 “

Social savvy als hij is, reageerde Bertus van Schorem Barbier direct in een reactie op de verwarring. De Facebookfans waren zeker niet gekocht en er zat zelfs nog een interessant verhaal achter!

“[…] Die Thaise fans…? Hahaha, ik heb een keer een shirtje opgestuurd naar een collega (de enige) in Bangkok, die heeft dat gepost en daarna ging het los… Dus, zelf gegenereerd, maar inderdaad raar dat ons shoppie aan de andere kant van de wereld zo beroemd is, dit heeft ons overigens wel drie artikelen in lokale bladen (en Singapore) op geleverd, en een bescheiden aantal bestellingen van shirtjes en posters. Maar ik ben het volledig met jullie eens, het gaat niet om nummers maar wat je ermee doet maar toch zijn ook de fans op andere continenten die je naam laten groeien en waardoor je potentieel bereik omhoog gaat. Elke fan is er een die op de like knop heeft geduwd en daardoor in onze ogen een echte (fan). […]”

De teller is inmiddels gestegen van 40.000 naar 114.000 fans en de haar- en baardknippers reisden in januari af naar hun geliefde fans in Thailand. Ik sprak Bertus over deze bijzondere ervaring.

O.K. Die Thaise fans waren dus niet gekocht. Hoe zijn ze dan op jullie pagina beland?
“Drie jaar geleden zijn drie Thaise jonge gasten een barbershop begonnen in Bangkok die The Three Brothers Barbershop heet. Ik volg ze vanaf dag één en ik vind het heel vet wat ze doen. Op een gegeven moment was een jongen die hen goed kende hier in Rotterdam. Hem heb ik posters, shirtjes en stickers meegegeven. Dat vonden ze helemaal te gek en hebben ze uitgebreid gepost op hun sociale media. En toen is de run op onze pagina begonnen en kwamen er opeens elke dag honderd Thaise volgers bij.”

Ha! Kun je verklaren waarom dit juist bij jullie zo explodeerde?
“Ik denk dat het vooral te maken heeft met de ‘rockabilly/barber-cultuur’ die in Thailand en voornamelijk Bangkok heerst. De kapsels, de tattoos en het hele cultuurtje vinden ze helemaal te gek. Plus dat die kids gewoon ongelooflijk actief zijn op Facebook.”

En toen besloten jullie naar Thailand te gaan.

“Ja, nou dat komt omdat BNN een documentaire aan het maken is over Schorem. Een verhaal over zo’n klein winkeltje dat zo ongelooflijk succesvol is geworden. De regisseur wilde naar een bestemming in het buitenland om te laten zien hoe groot dit kleine winkeltje nu werkelijk is. We stelden Thailand voor, omdat we daar zo verschrikkelijk veel fans hebben en we eigenlijk ook wel heel benieuwd waren.”

Wat hebben jullie daar gedaan?

“We hebben contact gezocht met een paar Thaise barbers en die hebben twee evenementen voor ons georganiseerd. Helemaal te gek: met oude Amerikaanse wagens, barbers uit alle hoeken van Thailand, bands die speelden…het was bizar. We hebben ook een paar workshops gedaan waarin we lieten zien hoe we knippen in Rotterdam.”

En de fans?

“We zijn wel duizend keer op de foto geweest, ze stonden gewoon in de rij voor een handtekening. Nu jagen ze in Azië ook wel erg op handtekeningen, maar dat terzijde. Het was ongelooflijk. Zelfs de posters werden van de muur gescheurd om gesigneerd te worden, ha ha!”

Te gek! Die malle Thaise fans toch. En wat gaan jullie nu doen?

“Door deze evenementen zijn we door meer landen uitgenodigd om te laten zien wat we doen: Rusland, Mexico, Japan, Australië… We hebben nu heel goed beeldmateriaal van de documentaire die we kunnen gebruiken om te laten zien wat ze kunnen verwachten. Daarnaast hebben we vrienden voor het leven gemaakt, gaan we onze Reuzel Pomade (een soort gel, red.) verkopen in Thailand en zijn we een stapel fantastische herinneringen rijker.”

Hoe zie je de rol van Facebook in jullie succes?

“Ik zie sociale media als een machtig wapen, maar ook als een hongerig monster dat gevoed moet worden. Je moet voortdurend nadenken over wat je van plan bent en niet zomaar alles erop rotten en daar je fans mee wegjagen. We zijn altijd bezig om te kijken welke content het beste werkt, om vervolgens weer andere dingen hieromheen te verzinnen. De kwaliteit van ons werk – het knippen – is van een heel hoog niveau, dus door dat de wereld in te sturen, ben je een inspiratiebron voor anderen. Iets waar we ongelooflijk trots op zijn, maar waar we ook kei- en keihard voor moeten werken. Dankzij Facebook en Instagram hebben we voor elkaar gekregen om in meer dan veertig landen de bladen te halen en dat is best bijzonder.”

Hoe houden jullie je Facebookpagina leuk?

“We hebben natuurlijk een grote gun-factor omdat we twee straatjochies zijn die een droom zien uitkomen. Fans liken ons niet alleen omdat ze ons kennen, maar ook omdat ze ons leuk vinden om wie we zijn. Voor onze posts gebruiken we meerdere invalshoeken: we plaatsen posts over onze geschiedenis, veel haargerelateerde posts, hier en daar wat humor, ons privéleven en media spread. Ook moet je elke dag een verhaal vertellen. We hebben het geluk dat we veel content hebben: we komen op TV, we werken op festivals en we reizen de wereld rond. Maar het allerbelangrijkste zijn onze klanten die we overal bij proberen te betrekken.”

“Ik ben de enige die zich bezighoudt met Facebook en ik weet precies wat er allemaal in de winkel en om ons heen gebeurt. Daardoor voelt onze pagina ook ‘echt’ aan. Je moet bezig zijn met je fans en ze proberen dát te geven wat ze graag willen zien”.

Dit artikel is ook verschenen op Marketingfacts.