Contentmarketing is hot, hot, hot. Mensen hebben geen vertrouwen meer in traditionele reclame, maar staan wel open voor geloofwaardige content. Merken die écht toegevoegde waarde kunnen bieden aan levens van mensen hebben een streepje voor. Je weet dat je contentmarketing vanaf nu ook echt serieus moet gaan nemen. Daarom heb ik een workshop ontwikkeld waarin we de 7 stappen bespreken om tot een uitgekiende contentstrategie te komen.

De afgelopen jaren heb ik mee veel beziggehouden met het schrijven van social media strategieën en contentstrategieën. Voor klanten als PLUS Supermarkt, BLG Wonen, Heineken, WNF, Friesland Campina en de Vriendenloterij heb ik verschillende workshops voorbereid om tot een effectieve contentstrategie te komen. Wat ik geleerd heb is dat elke klant anders is, en elke vraag is ook anders. En iedere dag weer lees ik over nieuwe manieren om content in te zetten. Een wereld die constant in beweging is.

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie is een levend document waarin uitgangspunten staan die structuur bieden en houvast geven aan alle contentactiviteiten. Belangrijk is om met elkaar duidelijke keuzes te maken: wie is je publiek? Wat zijn voor jou de belangrijkste doelstellingen voor content? Wat zijn je contentpijlers? En welke kanalen heb je tot je beschikking?

Ik heb een model gemaakt van 7 stappen om tot een contentstrategie te komen. In die 7 stappen probeer ik -samen met de klant- antwoord te geven op de 43 [!] vragen hoe je content kunt structureren. Een flinke uitdaging en tijdrovende klus. Dat bepaal je niet in een middag, maar vergt veel hersenkrakers van verschillende stakeholders.

In 7 stappen naar een contentstrategie

1. Waarom zet je content in?
2. Voor wie maak je content?
3. Wat voor onderwerpen bespreek je?
4. Hoe ziet de content eruit?
5. Waar distribueer je de content?
6. Wanneer plaats je de content?
7. Check de content met de brand guidelines, content criteria en budget.

Workshop_contentstrategie .005

Nu heeft niet elk bedrijf of merk behoefte aan een uitgebreide sessies om tot een contentstrategie te komen. Sommige mensen willen liever zelf een strategie formuleren, maar hebben wel wat handvaten nodig of willen gewoon checken of ze op de goede weg zijn. Daarom heb ik drie varianten van de Workshop Contentstrategie gemaakt. Een light, medium en heavy versie.
Kies de workshop die het beste past bij jouw behoefte. Natuurlijk wordt de workshop op maat gemaakt.

Workshop_contentstrategie .007

Tja, en nu? Je hebt dit artikel gelezen, dus ergens heb je interesse voor een het formuleren van een contentstrategie.
Duizelt het je nog? Of heb je meer informatie nodig? Schroom niet om te bellen of te mailen. We kunnen dan samen bepalen wat je nodig hebt. En je ontvangt een op maat gemaakte offerte.

berber@bureauberber.nl || 06-45 19 20 29

Wie weet tot snel!
Berber

PS. Een Powerpoint van “In 7 stappen naar een contentstrategie” vind je ook op Slideshare.
PS 2. Moet je de directie nog overtuigen van contentmarketing? Check deze slide. Copy-paste ‘m in je presentatie. Handig!

Workshop_contentstrategie .003