Stel: je bent een kleine ondernemer. Je hebt een mooi bedrijf en je klungelt wat aan met sociale media. Je tikt hier en daar een berichtje. Er wordt wat gereageerd. Je plaatst onderweg op je smartphone een reactie. Het knaagt. Want eigenlijk zou je er veel meer uit willen halen. Maar hóe? Ik sprak met Diederik Broekhuizen, freelance socialmedia-adviseur en -creatief, over de inzet van Facebook en sociale media onder de kleinere ondernemers. Wat zijn volgens hem nou goede voorbeelden?

Onderzoek van Hiscox in de US (dec, 2012) laat zien dat nog niet massaal gebruik wordt gemaakt van sociale media door kleine ondernemers. In het onderzoek gebruikt slechts 35% van de ondernemers sociale media voor hun bedrijf (19% gebruikt Facebook, 15% Linkedin en 4% Twitter). MKB’ers vinden het moeilijk om te starten met sociale media omdat het voelt als schieten met hagel. Hoe bereik je een jouw (kleine) doelgroep op een kanaal waar werkelijk iedereen op aanwezig is? En hoe val je op tussen al die pagina’s?

Het is zeker lastiger voor MKB’ers om succesvol te zijn op sociale media”, zegt Diederik Broekhuizen, zelf verantwoordelijk voor verschillende Facebookpagina’s van MKB’ers. “Ten eerste heb je te maken met een lager budget. Er is vaak geen geld om een ervaren socialmediaredacteur of -manager aan te nemen, advertenties te plaatsen of om grote prijzen weg te geven. Ten tweede kennen mensen minder vaak het merk, daarom zijn ze minder geneigd uit zichzelf het platform op sociale media op te zoeken. De natuurlijke aanwas is daardoor vaak kleiner.”

5 voorbeelden

Toch kunnen Facebookpagina’s van kleinere ondernemers júist interessant zijn voor de directe mensen uit de omgeving. Nieuw tentje in de buurt? Like, misschien hebben ze een goede kaart. Leuk feest binnenkort bij jouw in het dorp? Like, wie weet gaan je vrienden ook. Heeft je favoriete winkel een nieuwe collectie? Like, en vraag gelijk of ze jouw maat nog hebben. Kleine ondernemers zijn hot. Juist nu we op zoek zijn naar activiteiten die om ons heen gebeuren, in plaats van aan de andere kant van de wereld. Ik vroeg Diederik naar enkele succesvolle voorbeelden.

1. Bilder & de Clerq

“De gloednieuwe winkel van Bilder & De Clerq in Amsterdam, waar je alle ingrediënten per gerecht kunt kopen, lukt het om 3 maanden na opening al meer dan 4,900 likes te hebben. Dit hebben ze heel slim aangepakt door reeds in januari 2012 te beginnen met het informeren van de potentiële consument. Het tekenen van het huurcontract voor de winkel in juli 2012, hun inspiratiebezoek aan Engeland in november 2012, de sleuteloverdracht in december 2012, uitgebreid verslag van de verbouwingen van het pand, het aannemen van nieuwe werknemers en natuurlijk alles omtrent de opening. Alle content gaat gepaard met zeer smakelijk beeld van de producten, de huisstijl en de winkel. De teksten zijn kort en enthousiast en overal is duidelijk goed over nagedacht”.

2. Sawadee

“Reisbureau Sawadee blinkt echt uit in fijne, stijlvolle updates over waar ze goed in zijn: groepsreizen naar avontuurlijke bestemmingen. Ze kleden hun acties origineel in, hebben een fijne tone of voice en weten altijd weer de juiste afbeeldingen te kiezen om je direct te laten smachten naar een eigen wereldreis.” Bekijk ter inspiratie deze posting of deze.

3. Schorem

“Niet veel winkels kunnen deze Barbier nadoen: meer dan 40.000 likes! Nu zijn likes natuurlijk niet het allerbelangrijkste, het gaat uiteindelijk om de engagement, de interactie op je pagina. Toch is het noemenswaardig dat deze baardenkapper zo ongelofelijk veel aanhang heeft. De pagina speelt goed met beeld. Voor en Na foto’s van opvallende knipbeurten, grappige foto’s en de sfeer van de zaak komen direct goed over via het beeld en de teksten”. Een voorbeeld van een succesvolle posting van Schorem vind je hier.

4. Restaurant de Jong

“Dit is een goed voorbeeld waar mooi beeld blijkbaar heel goed werkt. Maar ook het delen van goed nieuws levert veel likes op”.

5. A-film

Zelf is Diederik verantwoordelijk voor de Facebookpagina van A-film. “We proberen de content altijd net even anders te brengen dan andere partijen uit de filmindustrie. We proberen niet alleen mensen naar de bioscoop te trekken, maar willen de filmliefhebbers ook achter de schermen van de filmdistributie laten meegluren. Wie werken er? Wat komt er allemaal bij kijken?”

“Tevens spelen we in op de filmliefde en -kennis van de bioscoopbezoekers. Wat was hun favoriete Nederlandse film? Welke acteur zien ze liever? We geven ook regelmatig mooie grote prijzen weg via speciale tabs, zoals reizen, een jaar lang toegang tot alle exclusieve filmpremières of je gewicht in aantal DVD’s. Maar ook postings zonder prijsmechanisme doen het goed, en zijn soms heel laagdrempelig”.

Geen geld? Wees creatief!

Er is al veel geschreven over hoe te starten met social media. Een plan is noodzakelijk: wie houdt het bij, wat wil je bereiken, is de organisatie er klaar voor? MKB’ers die weinig budget hebben moeten het hebben van creatieve content. Leg alles vast wat je meemaakt je onderneming en deel wat je geschikt vindt op een leuke manier.

Wil je echt een stapje verder, ga dan op zoek naar designers binnen je eigen netwerk die mooie afbeeldingen kunnen maken. En een Facebooktab hoeft niet duur te zijn als je via-via een developer voor een zacht prijsje iets laat maken. En blijf vooral andere merken volgen (zie bijvoorbeeld deze blog van Diederik), er is genoeg inspiratie voor een succesvolle Facebookpagina.

Dit artikel is ook verschenen op Marketingfacts.